Gids Voor Oliecapaciteit Luchtcompressor - Oliepeil Luchtcompressor

Het kan een heel moeilijke taak zijn om erachter te komen hoeveel olie een luchtcompressor eigenlijk nodig heeft. Het kan helpen om het merk en het model van de compressor te kennen, maar als u de handleiding niet hebt, kan de taak een beetje meer slopend zijn.

Ik zal zoveel mogelijk informatie verstrekken om u te helpen meten hoeveel olie u nodig heeft en manieren om het oliepeil te controleren!

Welke Olie Hebben Luchtcompressoren Nodig?

Het is erg moeilijk om te bepalen hoeveel olie een specifieke compressorpomp nodig heeft zonder de handleiding bij de hand te hebben.

Als er geen handleiding beschikbaar is, raad ik u aan rechtstreeks contact op te nemen met de fabrikant of op internet te zoeken naar de specificaties van uw luchtcompressor en het model!

De handleiding voor uw specifieke model zou online beschikbaar moeten zijn. Ik weet niet hoeveel het gaat kosten, maar het zal u precies vertellen welk oliesmeermiddel u in uw luchtcompressor moet gebruiken.

Hoeveelheid Olie

U kunt olievaten voor luchtcompressoren verwachten die direct beschikbaar zijn in de volgende gangbare maten:

  • 1L
  • 2L
  • 5L
  • 20L

Een kleinere compressor met een motorvermogen van minder dan 1 pk mag slechts 6-227 g oliesmeermiddel gebruiken. Anderen gebruiken kwarts. Terwijl andere grotere compressorsystemen ongeveer 5 liter (12227 g) olie kunnen bevatten.

Hoewel ik u geen exacte hoeveelheid kan geven, kan ik u wel tips geven voor het controleren van het oliepeil in uw compressor. Dit is cruciaal om de oliebehoefte van de compressor te begrijpen.

Hoe U Het Oliepeil In Uw Luchtcompressor Kunt Controleren?

Het feit dat de hoeveelheid olie varieert per merk, model en grootte van de compressor, maakt de taak moeilijker. Als u alleen het tijdstip zoekt waarop de compressor moet stoppen met het vullen met olie, dan is het kijkglas en/of de peilstok voldoende. Deze worden hieronder beschreven.

Olie Kijkglas

Zoals hieronder getoond, kunt u met het oliekijkglas in de compressorpomp kijken en controleren of er voldoende olie is. Deze afbeelding hieronder laat zien dat de olie halverwege de rode stip op het juiste niveau staat. Als u het kijkglas van uw compressorolie controleert, moet u op zoek naar een vergelijkbaar niveau als dit.

Typisch kijkglas voor luchtcompressorolie

Oliepeilstok

Luchtcompressorpompen hebben mogelijk geen kijkglazen zoals veel auto’s. Gebruik in plaats daarvan de oliepeilstok. Ze zijn meestal te vinden als onderdeel van de dop van de olievulbuis en strekken zich uit in het carter en de olie.

Op de peilstok staan markeringen die het oliepeil aangeven. Haal de peilstok eruit, veeg hem schoon en dompel hem dan terug in het carter en controleer op de peilstok het oliepeil. Dit zal u helpen bepalen of u meer olie nodig heeft.

Een typische olievulpeilstok

Een Andere Methode Om Olie Te Controleren:

Sommige compressoren hebben helaas geen kijkglas, hoewel sommige in plaats daarvan een peilstok hebben die in de olievuldop is ingebouwd. Het is de moeite waard om de jouwe te controleren voordat je iets doet. Dit maakt het veel gemakkelijker om de olie tot het juiste niveau bij te vullen. Als geen van beide beschikbaar is, is een alternatieve methode het aftappen van de olie uit de tank in een reservoir en het op die manier meten van het niveau.

Hoe olie uit het carter af te tappen

Zoek naar een plug in de buurt van de onderkant van het pomphuis van de compressor die eruit zal komen. Dit is je olieafvoer. En ja, tenzij je echt voorzichtig bent, druppel je overal vuile olie op. Dus kies je plek of leg iets onder de afvoer, een plek die niet beschadigd raakt door olie die erop lekt in het geval dat je een lekkage hebt.

Tap nu de olie af in een reservoir dat u kunt gebruiken om te schatten hoeveel olie er in uw carter zat. Op die manier kunt u dezelfde hoeveelheid er weer in doen, als u geen kijkglas of peilstok heeft om het oliepeil te meten zoals eerder beschreven.

Wat Zijn Een Oliecarterplug En Carterplug Van Een Luchtcompressor?

Een oliecarter van een luchtcompressor is in wezen een schaal die de smeerolie van de luchtcompressor vasthoudt wanneer deze niet door het gebruik van een pomp door het compressiesysteem circuleert.

Aan de onderkant van het carter zit een schroef die als carterplug fungeert. Hierdoor kan olie uit het carter lopen en kan de compressor worden bijgevuld of vervangen met olie.

Bezoek onze pagina voor informatie over het verversen van compressorolie!

Overvullen Versus Ondervullen Van Uw Luchtcompressor Met Olie

Dit zijn twee scenario’s die u moet vermijden. Beide kunnen zeer schadelijke effecten hebben op uw luchtcompressorsysteem en zijn componenten, daarom is het absoluut noodzakelijk dat u uw luchtcompressor tot het juiste niveau vult!

Als het oliepeil te hoog is, kan de olie ook worden opgeklopt, waardoor deze gaat schuimen en een deel van zijn smerende eigenschappen verliest. Daarom zal het volume winnen en uw problemen verder vergroten.

Wat Gebeurt Er Als Er Een Olieachtige Substantie Aan Uw Luchtcompressor Wordt Toegevoegd?

Als u uw luchtcompressor met te veel olie zou vullen, kan dit nadelige gevolgen hebben. Als u uw carter te vol met olie vult, kan dit ernstige interne schade aan uw compressoreenheid veroorzaken. Dit is iets wat je moet vermijden.

Wat Kan Er Gebeuren Als U Een Luchtcompressor Te Weinig Met Olie Vult?

Als uw luchtcompressor te weinig wordt gevuld, krijgt deze mogelijk niet de juiste hoeveelheid smeermiddel om de componenten van de luchtcompressor voldoende te laten werken.

Zonder voldoende smeermiddel kan ondervulling voortijdige slijtage van componenten veroorzaken. Dit zal de levensduur van de compressor en componenten verkorten en de onderhoudskosten verhogen.

Veelgestelde Vragen (veelgestelde Vragen)

Hoeveel olie doe ik in mijn compressor?

U moet de hoeveelheid olie toevoegen die wordt aanbevolen door de fabrikant van uw compressor. Raadpleeg de handleiding van de fabrikant voor meer informatie. Om de juiste hoeveelheid te bepalen kunt u de peilstok of het kijkglas op het carter gebruiken.

Kun je luchtcompressorolie bijvullen?

Ja, en dit kan ernstige interne schade aan de luchtcompressor veroorzaken die moet worden vermeden!

Kan ik 10W30 gebruiken met mijn luchtcompressor?

Het kan mogelijk zijn, afhankelijk van of uw exacte merk en model u toestaat om het te gebruiken. Neem contact op met uw fabrikant om er zeker van te zijn dat de olie veilig is voor uw compressor. Bezoek onze GIDS voor soorten luchtcompressoren voor meer informatie over welke olie u voor uw luchtcompressor moet gebruiken.

Wanneer moet ik olie toevoegen aan mijn luchtcompressor?

Controleer regelmatig uw oliekijkglas of peilstok om te zien of uw oliepeil is gedaald. Als dat het geval is, kunt u olie aan de compressor toevoegen.

Extra olieaflezing:

Vragen En Antwoorden Van Lezers

(Illinois)

Ik heb een Craftsman 55 liter 125 PSI 1 HP draagbare luchtcompressor.

Afgelopen herfst heb ik de olie ververst. Als een idioot heb ik de handleiding niet eerst gelezen en hem te vol gedaan. Nadat ik de hele winter had gezeten, heb ik hem aangestoken om wat werk in huis te doen. Nadat ik het een paar keer had gebruikt, begon ik de geur van brandende olie uit de compressor op te merken.

Het zal nu alleen maar toenemen tot 18 kg. van druk, maar blijft draaien zonder drukverhoging. Toen ik de tank leegmaakte, merkte ik dat het water vermengd was met olie.

Toen ik de compressor uitzette, bloedde hij niet, dus geen lekkage. Heb ik het voorgoed gebroken? Wat zal ik doen? Bedankt.

Craftsman 1 HP luchtcompressor

__________________Larry, terloops, ik vermoed dat je tenminste de zuigerafdichtingen hebt beschadigd, omdat je smeerolie hebt gemengd met water in de tank.

Alle oliegesmeerde compressoren voeren olie met de perslucht in de tank. Het zou niet overdreven moeten zijn, en als dat zo is, geloof ik dat de carterolie voorbij de zuigerafdichtingen is gekomen en langs de leiding naar de tank.

Zie voor meer informatie de pagina Problemen oplossen voor compressoren die geen druk opbouwen.

Mijn compressor rechtop 273 Liter is pas 2 jaar oud. Ik gebruik het niet veel.

Onlangs blies hij een hooibalenpers uit en ik merkte dat er olie uit de olievulopening kwam.

Ik heb de olie nog niet ververst en het oliepeil blijft prima.

Ik heb nog nooit problemen gehad, ook de pomp en motor waren behoorlijk warm maar nooit uitgeschakeld vanwege oververhitting.
________________

Dit kan meestal worden veroorzaakt door overvulling van het oliecarter en trillingen, wat inhoudt dat olie naar de vulopening wordt geduwd.

Aangezien u de olie recentelijk niet hebt bijgevuld, is een andere reden dat dit kan gebeuren, dat uw zuigerafdichtingen lucht lekken, deze langs hen naar beneden in het carter komt, het carter wordt geventileerd om lucht te laten ontsnappen, en de ontsnappende lucht neemt olie mee .

U zegt dat u de compressor gebruikte om een hooibal uit te blazen. Je vermeldt dat je de compressor hebt verplaatst om hem te krijgen waar je hem nodig had.

Als u de compressor verplaatst terwijl het oliecarter gevuld is, kan er overtollige olie in de vulbuis terecht zijn gekomen. Door trillingen kan er dan olie uitspatten.

Het hangt allemaal af van hoeveel olie je hebt.

(esdoorn vallei)

Hoe lees je de peilstok af daar zit alleen een inkeping?

Typische olievulpeilstok

_________________________________
Het zou hebben geholpen om het merk en model van de luchtcompressor te kennen, Joe.

Hoe dan ook, als dit mijn compressor was en er was maar één inkeping op de staaf van de peilstok, zou ik dat als het volledige niveau lezen.

Ik zou verwachten dat de handleiding beschikbaar is als je die hebt.