Geef Me Een Rem Hoe Maak Je Een Riving Brake

Geavanceerde. De hier getoonde driepootrem is de geavanceerde versie van een apparaat om boomstammen en knuppels vast te houden terwijl ze met een spleet worden gekloofd.

Dit eenvoudige apparaat kan u een hefboomeffect geven.

Reik naar een froe en je zou meteen moeten denken: geef me een rem. De rem kan een geconstrueerd werkstuk zijn, of slechts een paar boomstammen. Zijn functie is om uw werkstuk op zo’n manier vast te zetten dat u tijdens het kloven een hefboomwerking kunt uitoefenen op een gedeelte van een boomstam. De froe die wordt gebruikt om een stuk te splitsen wanneer het in een rem zit, is een hulpmiddel dat enige nuance vereist om er echt het meeste uit te halen; de rem helpt daarbij.

Er zijn veel soorten en configuraties voor remmen. De eerste die ik heb geleerd, is slechts een gevorkt deel van een boom, gestut met gekruiste balken eronder.

gevorkt. Een student gebruikt een gevorkte boomrem terwijl hij eik rijgt en een froe gebruikt.

Steek je knuppel in de vork met het andere uiteinde op de grond en drijf de froe naar het bovenste uiteinde. Terwijl je de froe-hendel draait, trek je tegen het dikkere deel van de splitsing. Mogelijk moet u uw werkstuk omdraaien om de dikkere kant te bereiken, afhankelijk van hoe u zich voelt.

In een mum van tijd heb ik een rem geïmproviseerd met een boomstam en een stuk gespleten eik; het is een beetje onhandig, maar het werkt. Beide gevallen laten zien dat het werkstuk bijna verticaal staat.

Je kunt het in een mum van tijd gebruiken. Als u moet remmen, kunt u een blok hout of een stuk gekloofd hout gebruiken.

Vele jaren geleden werd een andere rem ontdekt. Het was een statief met twee dwarsbalken aan de voorpoten. Mijn nieuwste versie (bovenaan dit artikel weergegeven) is ongeveer 6 hoog en aan de bovenkant met bouten aan elkaar geschroefd. De poten zijn gemaakt van naaldhout 4x4s en de dwarsbalken zijn gemaakt van eikenhout 2x6s. Het achterbeen zwaait tussen de twee voorpoten door.

Aan de voorpoten zijn twee dwarsbalken genageld. De ene is horizontaal, ongeveer middelhoog. De andere bevindt zich boven deze rail, schuin omhoog naar het linkeruiteinde van de dingen. Het idee is dat deze twee rails een taps toelopende vork creëren waarin u uw splijtende voorraad kunt vastzetten.

Deze bovenste rail wordt bevestigd aan de voorkant van mijn rechterhand en is verborgen achter het andere been. Dit geeft u meer punten van waaruit u uw werkstuk kunt knijpen. Ik voeg vaak nog een rail toe die van de linker voorpoot naar de achterpoot loopt, zoals hierboven weergegeven. Ik gebruik deze om lange zweepslagen tussen de voorste onderste rail en de achterkant van deze zijrail te grijpen.

Dit apparaat is beter dan een gevorkte boomsplijtrem, omdat het het werkstuk dat u aan het splijten bent parallel met de grond plaatst. De druk die u uitoefent om de kloof te beheersen, is naar beneden gericht en niet naar boven zoals bij de blokrem.

Het rijgen dat ik doe voor schrijnwerkers is vrij eenvoudig, al die voorraad is vrij dik; 3 cm tot 1-minstens.

Eiken Hindernissen

Onlangs was ik tuinhorden aan het maken. Het spul dat ik wilde rijgen is soms heel dun en soms maar een klein beetje dik. Je kunt gemakkelijk lengtes tot 6 splitsen met wat oefening en een goede voorraad.

Eiken horde. Dit is een hindernis, een traditioneel verplaatsbaar hek dat is gebaseerd op een Engels regionaal ontwerp (misschien heb je ook gevlochten wilgenhindernissen gezien). Het doel van het hek is ongeacht het ontwerp hetzelfde: dingen binnen en buiten houden.

Het hebben van de voorrails in verschillende vlakken helpt bij het forceren van een splitsing die dreigt te verdwalen. Door de offset tussen de rails zijn de drukpunten nu verspreid; de kolf rust op de onderste balk bij u in de buurt, maar wordt nu ongeveer 10 cm – 15 cm verder naar achteren onder de bovenste balk geknepen.

Dit is handig als je de actie van de froes stuurt door op de zwaardere kant van de split te leunen. Als de voorraad doorbuigt, kunt u deze buigen en weer op het goede spoor brengen. Langer materiaal kan vast komen te zitten aan de bovenkant en onder de zijrails van de voorste rail, maar niet de onderste rail.

De actie van een lange stok is zachter dan een snelle ruk. In plaats daarvan gaat het om een zachte hefboomwerking van het handvat. Het geluid is niet het scheuren van vezels zoals het splijten met wiggen, maar een tic-tic-tic wanneer elke druk op het handvat de splijting een stuk verder brengt.

Let tijdens het bewegen op de dunnere kant van de splitsing. Draai de bouillon om zodat de dikkere helft naar beneden wijst. Leun dan bovenop en duw de nu dunnere kant naar beneden. Je bent weer op het goede spoor door op het handvat tic-tic tic te drukken. Het is makkelijk.

De hindernissen zijn simpel: drie staanders, meerdere rails en een paar beugels. Boor gaten in de staanders en gebruik een beitel om ertussen te hakken om de gaten te maken. Om de rails te monteren, kunt u hakken of een trekmes gebruiken. Alle verbindingen en beugels zijn op hun plaats genageld of vastgepend.

Boring Leg de insteeklocaties uit en boor een gat aan elk uiteinde.

dan hakken. Gebruik een beitel om het afval tussen de gaten eruit te hakken.

Deze werden oorspronkelijk gebruikt als schapenverblijven. Op mijn erf staan geen schapen, dus ik gebruik hindernissen om te voorkomen dat mijn kinderen in de rivier vallen tijdens het sleeën in de winter. PWM

Spoorwegen. U kunt de rails vormen met een trekmes of bijl. Zodra de doorlopende pennen zijn aangebracht (die niet strak hoeven te zitten), kunt u de beugels vastzetten of vastzetten.

Peter houdt zich sinds 1980 bezig met traditionele ambachten. Lees zijn blog op pfollansbee.wordpress.com.

Dit artikel verscheen voor het eerst in het aprilnummer van 2016. Koop dit nummer.
De artikelindex van dit nummer is beschikbaar.

Aanbevelingen voor product

Hier zijn enkele benodigdheden en gereedschappen die we essentieel vinden in ons dagelijkse werk in de winkel. We kunnen een commissie ontvangen voor verkopen die via onze links zijn verwezen; we hebben deze producten echter zorgvuldig geselecteerd vanwege hun bruikbaarheid en kwaliteit.